Kawa mrożona - z ekspresem i bez


"Ice Coffee, Coffee, Ice Coffeeeee" - krzyczeli plażowi sprzedawcy, gdy ostatni raz byłam we Włoszech. W latach 90. to był prawdziwy hit tamtejszych kurortów. Mrożona kawa, smażone oponki z cukrem i świeżo pokrojony kokos. Tak zapamiętałam włoską plażę. Wszystko to było sprzedawane z przenośnych lodówek takich jak te, które nad Bałtykiem transportują lody, drożdżówki i piwo. No dobra, sprzedawali tam też ogromne ręczniki - oczywiście nie z lodówek ;) Jako przybysze z północy nawet jeden taki ręcznik kupiliśmy (szczęście jego, że po 15 latach nadal jest w doskonałym stanie). 

Ale wracając do kawy... Robili ją właśnie tak jak ja dzisiaj proponuję tym, którzy nie mają ekspresu w domu. Dla tych, którzy nabyli tą życiodajną maszynę przygotowałam wersję drugą. Celowo jest to kawa bez kostek lodu, popularna ostatnio w wielu miejscach. Lód, który zamienia się w wodę i rozcieńcza kawę nie przekonuje mnie szczególnie. Mam nadzieję, że bardziej posmakuje Wam moja wersja. 

Zrobiłam kawę w wysokiej szklance, która ma objętość 300 ml ale możecie dostosować proporcje zarówno do małej filiżanki jak i całego wiadra :)

SKŁADNIKI: bez ekspresu:
- kopiata łyżeczka ulubionej kawy 
- 3/4 szklanki mleka
- gałka lodów (u mnie smak straciatella)

z ekspresem:
- ziarna ulubionej kawy (trudno powiedzieć ile, bo mój ekspres sam sobie mieli na bieżąco)
- 3/4 szklanki mleka 
- gałka lodów (u mnie straciatella)

PRZYGOTOWANIE:
Zimne mleko wlewam do 1/3 wysokości szklanki. Kawę zaparzam w 125 ml wrzącej wody (jeśli nie ma ekspresu) lub przygotowuję małe espresso (jeśli jest ekspres). Powoli dolewam kawę do mleka, najlepiej po ściance. Dzięki temu w szklance powstaną warstwy w różnych kolorach (białym i jasnobrązowym). Jeśli zrobiłabym odwrotnie (tj. do kawy wleła mleko) to wszystko zmiesza się w jednolity płyn. Pozostałe mleko ubijamy na piankę albo za pomocą ekspresu albo spieniacza do mleka. Piankę przelewam na wierzch kawy. Na samym końcu, tuż przed podaniem dokładam gałkę lodów i rurkę. Można dodatkowo ozdobić listkiem mięty lub sezonowymi owocami.

Tadaaam. 
Smacznego!



0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

Popularne posty

Reklama

Podążaj za widelcem

Polecam

Durszlak.pl
Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów
Odszukaj.com - przepisy kulinarne